Hypotéky a marketing, to jsou nejen hlavní náplně mé práce, ale zároveň moje zábava. Službám se věnuji již od roku 2011 a během několika let jsem nasbíral několik zajímavých postřehů a zkušeností, které jsem sám aplikoval a které reklamní triky jsem si mírně poupravil nebo v rámci férového jednání úplně odmítal. V tomto článku Vám ukážu některé odmítané praktiky a vysvětlím, jak to vlastně ve skutečnosti je.

Tento článek je určen pro mé odběratele Novinek. Pokud chcete zobrazit zbytek textu, stačí se jen přihlásit k odběru Novinek, které jsou úplně zdarma. Zadejte do formuláře Váš e-mail a odešlete přihlášku. Na vložený e-mail pak během několika minut obdržíte odkaz, který Vám umožní zveřejnit nejen tento, ale i ostatní zamčené články.

Reklamní triky a (ne)výhodné nabídky a služby u hypoték

Pokud sledujete televizi, čtete noviny a pohybujete se po Internetu, určitě jste narazili na spoustu výhodných nabídek. Může ale jít jen o další reklamní triky, které si jednotiliví poskytovatelé nebo zprostředkovatelé připravili do své reklamní kampaně a propagace služeb. Na co je teda dobré dávat si pozor? Tady je seznam:

Děkuji za Váš zájem o článek a zde je slíbený zbytek článku. Seznam pro reklamní triky není řazen podle závažnosti ani témat nebo cílové skupiny, proto doporučuji přečíst si jej kompletní aspoň podle bodů.

  • Nejnižší úroková sazba – Ještě spousta zájemců o hypotéky hodnotí výhody či nevýhody podle úrokové sazby hypotéky. Toho některé banky využívají pro své reklamní triky. S tou ale většinou musí používat další služby, jako je pojištění schopnosti splácet, životní pojištění na smrt atd. Tedy služby, které ve skutečnosti nemusí vůbec využít nebo nepokryjí vše potřebné.
  • Slevy na úrokových sazbách – Váš nejsilnější nástroj je zkušený hypoteční specialista a jeho kalkulačky pro jednotlivé poskytovatele hypoték. Jen tak doopravdy zjistíte, že máte správně nastaveny parametry hypotéky a jestli jsou nabízené slevy za využití dalších služeb opravdu tak výhodné.
  • Každý rok jedna splátka hypotéky ZDARMA – Tuto možnost mají ale všichni, kdo splácí hypotéku nebo jiný úvěr, který mají na uspokojení bytových potřeb. Jde o to, že touto „výhodou“ mají někteří prodejci na mysli daňové odpisy, kdy si zaplacené úroky dáte do svých daňových odpisů. To ale třeba neplatí pro hypoteční úvěry, které máte na byty k pronájmu. Další reklamní triky, které nejsou výsadou jen pro někoho.
  • Online Hypoteční kalkulačky – Jde pouze o to, aby z Vás jejich poskytovatelé získali informace o tom, co potřebujete a kdo jste. Poté Vás jejich infolinka osloví a sjedná schůzku s jejich zástupcem nebo v bance. Ve skutečnosti ale málokdo z Vám má správný odhad a přehled o nabídkách a možnostech. Proto už vkládané informace nemusí být správně a ve skutečnosti získáte lepší varianty nebo doporučení, které Vám při jednání naživo poskytne hypoteční makléř.
  • Limitovaná nabídka platí pouze několik dnů – Pochopím omezení ohledně LTV, která nastala od listopadu 2016 do dubna 2017, kdy Česká národní banka doporučila regulaci pro výši úvěrů k hodnotě zástavy (LTV hypotéky). Co ale není třeba řešit ve spěchu jsou různé nabídky banka na odhady zdarma, zrušení poplatku za poskytnutí hypotéky atd. Takové akce totiž svým klientům zajišťuji běžně i mimo bankou pořádané období. Někdy dokonce klientům zpětně proplácím část nákladů a nepotřebuji ani žádné podobné reklamní triky.
  • Podmíněné přikupování dalších služeb – V rámci nového zákona o úvěrech, který je v platnosti od prosince 2016, došlo k několika zvýhodnění dlužníků. V současné době si tedy poskytovatel nemůže poskytnutí úvěru nebo služby vymínit dalším zakoupením jiné služby. To znamená, že po Vás nikdo nemůže chtít, aby jste si třeba pořídili úvěrovou kartu stejné banky jen proto, aby Vám poskytli úvěr.
  • Životní pojištění s vinkulací* do hypotečního úvěru – Někteří finanční poradci si takto zajistí, že jim někdo jiný nebo klient nezruší pojistky na životní pojištění, případně kapitálové/univerzální/investiční životní pojištění. Ujistěte se v bance, zda je opravdu nutné životní pojistku vinkulovat na poskytnutý úvěr a je-li bankou životní pojistka vyžadována. Pro získání slev totiž navrhují a poskytují banky pojištění přímo jako součást úvěru.

* Vinkulace je vázání výplaty pojistného plnění na dohodnuté podmínky, zpravidla ve prospěch věřitele pojištěného, tj. banky. Tzn., že pokud nastane pojistné plnění, jdou z pojišťovny vyplácené peníze věřiteli. V tomto případě bance. Výše výplaty je samozřejmě limitována aktuální výší úvěru. Zbytek je pak bankou proplacen Vám nebo pozůstalým. Vinkulace se také používá při pojištění nemovitosti, která je u banky v zástavě.

Jak vidíte, jde o příklady reklamních triků, které Vás mohou stát navíc zbytečně peníze i čas. Proto se dopředu rozmyslete a získejte výhodu ještě před první prohlídkou nemovitosti, o kterou máte zájem. Můžete tak přímo na místo podepsat rezervační smlouvu nebo se s prodávajícím dohodnout na podrobnějších podmínkách prodeje.